Motionslöparens bästa rehabövningar

Får du ont i fötterna, vaderna eller knäna när du springer? Jag har haft ont lite överallt under åren. Här har jag samlat ihop en lista på de övningarna som hjälpt mig under åren.

Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att den största anledningen till att man får olika former av smärta eller småskador beror på att man är för svag. För svag i någon muskelgrupp som behövs för att balansera upp löpningen. Jag är definitivt ett exempel på detta. Så fort jag hittar en ny övning och försöker göra den inser jag att jag är alldeles för klen för att kunna göra övningen enligt rekommendationerna. Det tolkar jag som att det är en brist som behöver åtgärdas. Här kommer listan på övningar som jag har kört(av och till) och som har hjälpt mig under åren. Jag kan inte allt om vilken övning som hjälper exakt mot vad, men jag har hittills inte stött på en enda övning som inte hjälpt mot något. Genom att stärka upp fötterna kan man till exempel ta bort belastning och problem som man känner av i vader knän eller fötter.

Tåhävningar

Min absolut mest använda övning. Helt nödvändig för att börja springa i minimalistiska skor, Fivefingers eller barfota. Hjälpt mig få bort problem med hälar, hälsenor och allmänt stela vader.
Se instruktion här

Tåknip

Böj tårna. Knip några sekunder och sträck sedan ut. Jag har läst tips att göra det 30 gånger. Jag fick kramp i fötterna efter sju första gången.

Gå på tårna

Gå en sträcka på tå. Har läst om rekommendationer på 20-30 meter. Börja gå en bit och känn er för.

Tå till häl

Kallas av en del för symaskinen. Sätt i foten med hälen. Rulla upp på tå och sträck upp. En del rekommenderar ett par meter andra längre sträckor. Jag brukar göra tio steg varje fot ett par upprepningar.
Se instruktion här

Rulla boll under foten

Lägg en liten boll på golvet (typ golfboll) och rulla över den med foten. Tryck lite lagom hårt så du känner att det händer saker i foten, men inte så det gör ont.

Plankan

En klassiker som bygger upp magen som stabiliserar hela kroppen. Ni kan lyssna på Paolo i instruktionen så får ni mer tugg och ett par varianter. PS! jag gör mesplankan ??
Se instruktion här

Fler övningar?

Tipsa gärna om dina favoriter så fyller jag på listan med de som jag fastnar för.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.