Hur man kör: de viktigaste hemligheterna

Löpning är en faktisk träning inte bara för idrottare utan också det enklaste komplexet för alla som vill vara i god form och tappa extra kilo. Men du måste göra detta på ett kompetent sätt för att inte skada dig själv. Hur du kör för viktminskning och återhämtning, läs i vår artikel.

Att tävla med vinden gör oss hårdare, förbättrar hjärtfunktionen, hjälper till att lindra stress. Många stjärnor medger att de älskar att springa, detta hjälper dem att gömma sig från irriterande fans och vara ensamma med sina tankar. Det viktigaste är att inte bli bortdragen, att springa på ett sätt som är fördelaktigt.

Hur man springer för att gå ner i vikt: välj en tid att springa

Experter rekommenderar att jogga på morgonen innan jobbet, en sådan träning kommer att ge kroppen energi. Även om du kan ordna ett maraton på kvällen. Detta kommer att hjälpa till att lindra stress efter en arbetsdag, och för kontorsarbetare med stillasittande arbete blir en fullgod fitnessträning. Vet du hur du springer för att gå ner i vikt? Det finns ett expertutlåtande att springa hjälper till att bli av med extra kilo på kvällen, eftersom kroppen förbränner fett vid denna tidpunkt bäst. Du måste springa på tom mage och du kan äta efter maraton (på kvällen tillåts en lätt middag endast en timme efter träningens slut).

Hur man börjar köra: om i din takt

Försök inte omedelbart springa som om du blir jagad, en genomsnittlig takt rekommenderas för nybörjare. För att uppnå resultat måste belastningen vara aerob (övningar med låg intensitet där syre används som näringskälla). Det ökar uthålligheten, hjälper till att bränna fett. Påskyndar du den aeroba belastningen till anaerob eftersom bränslet börjar använda andra resurser, som kolhydrater, som bränsle. Så drömmar om en smal midja kanske inte går i uppfyllelse.

Hur man börjar springa: använd en pulsmätare

För att inte gå längre än att springa i takt, få en pulsmätare. Det kommer att bli den viktigaste indikatorn för dina körningar. Under en genomsnittlig takt bör pulsen inte överstiga 120-130 slag per minut. Först gör allt noggrant, växla mellan löpning och dynamisk promenader. Börja med 20-30 minuter av loppet, öka gradvis tiden till 40-45 minuter - detta kan göras på en månad eller två vanliga körningar.

Hur man börjar springa: med lämna en väg

Rita den ungefärliga rutten för ditt lopp, välj först inte långa avstånd. Idealt är sådana träningspass lämpliga gränder eller parker där det finns mark, men kör inte i något fall på asfalten - det kan skada ryggraden. Ska du springa för första gången? Innan du ställer poster, gå längs rutten med ett dynamiskt steg.

Hur man springer på morgnarna: värma upp innan loppet

Innan du går en körning, se till att värma upp muskler och ligament i en halvtimme, särskilt efter morgonuppvaknandet. En sådan uppvärmning bör inkludera knäböj, böjningar, lungor.

Hur man kör: körmetoder

Det huvudsakliga ämnet för kontroverser, inklusive bland yrkesverksamma, är hur man kör korrekt: flytta från tå till häl eller från häl till tå. Den andra metoden är mycket mer bekant för många, och den första över tiden kan bara bemästras av erfarna idrottare.

När du väljer en körmetod, kom ihåg det viktigaste - allt måste göras smidigt för att undvika skador. För samma syfte, beräkna den optimala längden på steg - de får inte vara för långa eller för korta.

När du springer, hjälp dig själv med dina händer, men inte som om du vill driva folk i mängden. Pressa knytnävarna något, böj armarna i en vinkel på 90 grader, ta armbågarna lite åt sidorna. Under körningen ska armbågarna röra sig vid gränsen mellan bröstet och midjan.

Skaffa rätt skor.

Innan du börjar springa på morgnar och kvällar, välj speciella löparskor för att undvika skador. De fixar fötterna väl, detta hjälps av ett speciellt knöl i innersulan - ett bågstöd, som kompetent fördelar kroppsvikt under löpning. Dessa sneakers är utrustade med stötdämpare under hälen och tån. Dessa alternativ minskar stress och fottryck. Det är bättre att sneakersna var tillverkade av naturliga material, som bomull. Det är värt att titta på gymnastikskor, för att springa i naturen, det bör vara med skåror.

Andas ordentligt medan du kör

Under träningen är det viktigt att andas korrekt, det sparar styrka och energi. Andas inte ofta, som många nybörjare gör, andas genom näsan, djupt och avslappnad.

Hur man kör för viktminskning: regelbundenhet är viktig

Försök att springa regelbundet för att uppnå resultat. Om du är en upptagen person, ägna dig en eller två dagar i veckan till jogging. Det är regelbunden träning som ger resultat och ökar vårt självförtroende.

Få dig själv till liv efter ett träningspass

Efter träningen, ta andetag, dricka fortfarande mineralvatten. Och se till att ta en kontrastdusch.

Ta reda på om du kan springa

Konsultera en läkare. Till exempel kan vissa problem med ryggraden och knän utesluta att du kör från ditt sportprogram.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.