Österlen spring trail 22 km

Jag har ett nytt tips på hur man undviker press och nervositet inför ett lopp. Man kan vara förkyld 2-3 veckor innan loppet när man tänkt köra sina hårdaste pass. Sen kan man vara förkyld igen veckan innan tävlingen och gärna springa en lite halvtung femkilometare dagen innan som inte alls känns bra. Det bästa är om man är lite nojig över om det ens är riktigt bra att ta ut sig. Då behöver man inte alls oroa sig över placeringar och resultat.

Det kändes förvånansvärt bra trots allt. I starten kändes det lite för bra (förutom att jag sprang på någon jäkla metallstolpe som var mitt i vägen) och jag hängde på täten och låg väl topp 20 sådär några kilometer. Det var lite för fort, iaf när man nyss varit förkyld så jag fick bromsa.

Överhuvudtaget spenderade jag rätt mycket tid med att titta på pulsklockan och sakta ner för att försöka att inte ligga i zon 5 för mycket. Jag gick i alla branta backar också av samma anledning. Det var mest tänkt som en försiktighetsåtgärd för att inte bränna ut mig helt om kroppen inte var helt hundra men det funkade kanske lite som pacing. Jag kände mig helt okej ända till slutet och gick inte in i väggen som på kullamannen.

Kullamannen är ju iofs en något annorlunda best. Det här var en ganska snäll trailbana med strax över 350 höjdmeter enligt klockan jämfört med runt 900 i Kullaberg. Det syntes på sluttiderna också, vinnaren sprang in på 1,26. Det var det ingen som sprang dödens zon på.

Efter att ha blivit omsprungen av ett par gäng och känt mig väldigt långsam runt 5-6 km började det kännas bättre igen framåt mitten av loppet. Jag kände mig tillräckligt pigg för att släppa på ordentligt nerför och tjänade nog en del tid på det. Jag sprang om några enstaka vilket känns bra för psyket även om några sprang om mig med.

Nästan framme vid slutet hade jag två personer som låg rätt tätt bakom men jag lyckades hålla ett helt okej tempo hela vägen in mot mål och tappade ingen placering. Jag slutade 39:a totalt och 36:a i herrklassen.

Jag är jättenöjd med tanke på utgångsläget men det är såklart jättesvårt att bedöma hur påverkad jag var av att nyss ha varit sjuk. Jag har ju vilat mycket och hade pigga ben som kompensation.

Nu blir det någon dags vila och sen ett par veckors 10k-träning inför St Hans Extreme.

 

 

 

 

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.