Resan är målet

2019 - Klassikern målet för året

2019 ännu som ett nästan oskrivet blad framför oss. Ett nyår då många löften getts om bättre kost, lägre vikt, mer träning osv. Varför så mycket nyårslöften? Rent praktiskt är det ju smidigt att hänga upp en förändring på ett specifikt startdatum. Bortsett från upphängningen på ett datum är antagligen inte 1 januari ett bättre datum för påbörjad förändring än 7 april, 25 augusti eller vilken annan dag som helst. Vad är då mina löften? Egentligen inga löften utan mer en målsättning att fortsätta resan mot ett mer hälsosamt leverne. Och såklart att genomföra en svensk klassiker 2019. Vätternrundan har  jag cyklat tidigare. De andra loppen har jag inte provat på tidigare. 

Först ut i klassikern är som bekant skidmomentet. För min del blir det i form av Vasaloppet den 3 mars. I dagsläget är jag ärligt talat inte i form för att genomföra de nio milen men det är ju 8 veckor kvar till starten i Sälen. Behöver få fler skidmil i benen, vänja mig vid att åka länge (långpass…) osv. Så klart även bli något kilo lättare då jag bär på lite för mycket sen 2018...

Hur ser planen ut inför vasan?

Utöver min egna skidträning så deltar jag i gruppträning med instruktör ett pass per vecka. Gruppträningen har före jul mest varit fokuserat på teknik. Kommer så vitt jag förstått kommer vi nu ha mer fokusera på fart/intervaller under januari och februari. Utöver gruppträningen ingår även ett personligt pass per månad med instruktören. Vilket gett mig som tidigare enbart skidat för mitt höga nöjes skull många goda tips. Kroppshållning, armpendel, energisparande åkning osv… Får via träningsgruppen även förslag på individuella pass varje vecka.

Seedningslopp väntar också. Dels för att förhoppningsvis seeda upp mig något startled men också för att vänja mig vid att åka lopp. Senaste skidtävlingen för min del var något klubbmästerskap eller 6-timmarslopp i mitten av 80-talet…. Redan kommande helg stundar Ulricehamnsloppet här i hemstaden. Sett till min nuvarande form antagligen lite för tidigt för att ha några större förhoppningar men jag har ju anmält mig och räknar med att stå på startlinjen. Loppets 42 km blir det längsta jag skidat hittills i ett svep och en fingervisning om hur kroppen klarar av det. Sen att Vasaloppet är mer än dubbelt så långt är ju en annan historia….

Ulricehamnsloppet är inte mitt huvudmål bland loppen före vasan. Det är istället Västgötaloppet som avgörs i början av februari. Men det vore ju dumt att inte ta chansen att åka bägge seedningsloppen i hemstaden. Vem vet vad som väntar – finns ju alltid en risk att bli sjuk och inte kunna starta när det väl är dags för Västgötaloppet.

Förutsättningarna för träning är annars goda i Ulricehamn. Nu ett konstsnöspår som sträcker sig omkring 5 km. Det kommer bli många varv på den slingan de kommande veckorna. Sen hoppas man ju på natursnö ska komma så det blir möjligt att åka vårt milspår (mitt favoritspår) eller för den delen fin skidåkning åkning på golfbanan. Men det kräver naturens hjälp. Kyla verkar i alla vara på ingång om ett par dagar. Vilket ju i alla fall borgar för att mer konstsnö kan tillverkas. Och säkra upp snölagret inför kommande världscuptävlingar, Västgötaloppet och kanske något längre spår även för vardagsåkning..

I morgon kväll blir det intervaller efter jobbet. Det finns alltid något att se fram emot :)

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.