Den 16 december 2020 lanserade vi en ny design och ett helt nytt upplägg på våra sajter.
Det innebär att alla funktioner från Skid, Tri, Cykl och Svettig nu ryms här på Jogg. Läs mer här!

Skogsmaran 2016 - Race report

En lyckad dag i skogen mellan Skatås och Hindås

 

Sen jag blev pappa i början av maj har inte träningen blivit som den borde för att springa såna här lopp men det är ju för roligt för att låta bli. Trots den bristande träningen på slutet hade jag en riktigt bra känsla inför loppet. Hade tänkt mig att det borde gå att springa på strax under 5 timmar vilket motsvarar ungefär det jag sprang på Borås Ultramarathon i början av sommaren då jag bröt efter 50 km. Då kände jag mig egentligen fysiskt bättre förberedd än den här gången.

Jag bestämde mig tidigt för att springa i mina Inov-8 Trailroc 245 trots att jag misstänker att det var den bristande dämpningen som gjorde att jag fick problem med knäna på BUM87km.

 

Laddad innan start!

 

Trots relativt täta kontroller så kände jag att det tryggast att springa med ryggsäck och vätskeblåsa och egen energi. Det började inte så bra på morgonen eftersom jag åkte ifrån den flaskan med sportdryck jag hade blandat. Som tur var hade jag gott om bars och gels med mig från Umara så jag kände att jag nog skulle klara mig i alla fall. Det visade sig senare vara Umara som levererade drycken så jag kunde dricka sportdryck på stationerna också. Vågar inte äta och dricka så mycket annat eftersom jag blivit illamående tidigare på långa tävlingar.

 

Planen var att gå ut lite fortare än förra gången jag sprang sträckan med tanke på att det känns som att det är mer tiden som sliter än farten för min del och det gick helt enligt plan, nästan lite fortare än jag tänkt mig. Passerade första milen på 63 min och andra på 65 och ännu inga stora konstigheter i kroppen.

Fina stigar och fina vyer

 

Vädret var fantastiskt och det är svårt att beskriva hur fin och omväxlande Vildmarksleden är. Det är några sträckningar som är lite tråkiga på grusvägar men det är lätt att glömma i efterhand.

När vi började närma oss Härskogen hade jag ganska länge till och från haft sällskap med en annan kille och vi sprang och småpratade lite vilket var skönt eftersom det gjorde att tiden gick lite utan att jag tänkte på att jag började bli trött. Jag blev också smärtsamt medveten om hur dålig jag är på att springa nerför, han rullade ifrån mig så fort det gick nerför på de fina stigarna runt Härskogen.

Härskogen

 

Tredje milen gick på 68 min och nu började benen kännas lite trötta men inte så farligt ännu. Visserligen var det mindre och mindre branta backar som genererade gång men det är väl som det är antar jag. Innan den sista kontrollen vid drygt 35 km är det en lång grusvägsbit som är mentalt jobbig eftersom det "borde" gå ganska fort plus att den avslutas med en hyfsat lång uppförsbacke. Vetskapen om att de tre jobbigaste km ligger precis framför en gör inte saken lättare. Det blev väl ett lite för långt stopp egentligen på kontrollen men tryckte i mig lite coca cola också för att boosta energin lite. Tänkte att magen hinner nog inte rasa på den korta biten som är kvar.

Det blev några 8-9 minuters-km och sedan när jag kom ut på ridvägarna i Hindås började krampen slå till i vaderna. Blev tvungen att stanna och stretcha ut dem och klarade mig faktiskt på detta hela vägen in till mål.

Snart framme!

 

Fjärde milen gick på 78 min vilket är helt ok, även om det bitvis gick långsamt kände jag aldrig att kroppen var slut. Jag upplevde att jag kunde gå på i uppförsbackarna och började springa hyfsat direkt det var platt igen. När jag kom in till Hindås kände jag mig riktigt nöjd och kunde nästan uppbringa lite motivation till en liten forcering på slutet. Ja, nästan alltså. Ca 5:40-tempo på sista 2,5 km är godkänt tycker jag ändå...

 

Nöjd i mål!

 

I mål på 4:42:50 och jag är riktigt nöjd med detta med tanke på träningsmängden jag fått ihop på slutet. Det är för roligt att springa i skogen och att springa långt för att låta bli!

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.