Lidingö 15 k 2015

Lite tankar kring mitt bidrag till Lidingö 15 km. Jag och Joy åkte dit utan att ha förberett oss specifikt inför sträckan, jag har tränat som vanligt med mina 15-25 km i veckan och då främst distanspass den senaste månaden. Mitt mål var att ta mig in på 1.45 och snitta 7 min/km, jag utgick från min tid på Tällberg halvmaraton med 7.10 i snitt per km. Så, var Tällbergs 21 eller Lidingös 15 km jobbigast? Både och, för på Lidingö är det små backar hela tiden, så till slut så glömmer man bort att det är backar eftersom loppet ser ut så. I Tällberg var det mycket längre backar med stigning i flera km, men samtidigt lättsprungna partier med asfalt där man kunde höja farten bättre än på Lidingö.

 

I vilket fall, negativt med alla i min startrgrupp som inte riktigt fattat att man håller till höger om man går, en del gick i bredd och powerwalkade istället för att springa. Jag blev också förvånad över att jag med min långsamma fart sprang om så pass många som trogligen startat i samma grupp eller 10 min tidigare. På de flesta 5 km lopp blir jag omsprungen av betydligt fler löpare, så det kändes skönt att inte vara i vägen på samma sätt.

 

Vatten, vätska och annat under loppet, jag noterar att det är stor skillnad att köra 15/ 30k. På 15 fick man nöja sig med vatten eller sportdryck, samtidigt som 30 löpare hade flera stopp med bullar och annan gofika. Ok, 30 är gräsligt ansträngande, men varför inte ha något mer att erbjuda även på slutet av 15k?

 

Skor och utrustning, det funkade bra att köra loppet i tshirt och de vanliga Asics skorna, det var även bra att ha en pulsklocka med GPS som visar km-tider, eftersom det inte finns något ställe att se tidier under loppet.

 

Sammantaget skulle jag mycket väl kunna tänka mig att anmäla mig till 2016, men att springa 30 k är helt uteslutet och kommer aldrig att ske på Lidingö för min del.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.