Hur långt bör man springa?

Mina mål för närvarande är:
1. Springa så mycket jag hinner och orkar för att jag älskar det.
2. Kunna springa upp till 10 mil och kunna njuta av det. (Vet inte om detta målet går att nå för mig.)
3. Lära känna min kropps begränsningar. Jag vill stressa kroppen, inte skada den.
4. Lära känna mina mentala begränsningar. Hur vet man om kroppen orkar mer men huvudet tycker att det räcker?

Jag har funderat på val av träningsupplägg. För min del är det en konflikt mellan att följa ett frihetsinskränkande träningsupplägg och att bara springa på det sätt som känns bäst för dan. Jag älskar att springa långt, helst så långt att det känns rejält mycket i kroppen när jag kommer hem igen. Detta gör att när jag har tid så springer jag 4 till 5 timmar. På sikt vill jag kunna öka ytterligare.

Baksidan på myntet är att jag inte orkar ge mig ut snart igen. Och när jag väl ger mig ut efter en vilodag är jag inte återhämtad. Ofta krävs 2-3 hela vilodagar efter ett pass som detta. Vad gör det kan man undra? Ja, antagligen gör detta att jag inte tränar optimalt, dvs det kan bli för mycket stress på kroppen men för få träningstillfällen per vecka.
 

Hittade en mycket illustrativ och talande bild på hur optimal träning skulle kunna se ut:

 

Bildtext: Optimal samt mindre optimal träning.
Källa:http://www.us-product-line.com/blog/superkompensation/


Jag undrar om mina längre pass följer den nedre kurvan men hur vet man det? Någon? Hur vet man när man ligger i den optimala träningszonen? Dvs du är precis superkompenserad och redo att stressa kroppen igen. Hur mycket sämre ultralöpare blir man av att springa på det sätt man tycker om och kanske lite för hårt ett pass per vecka? Hur stort är glappet efter ett års träning?

Jag tror inte att jag någonsin kommer bli en "vetenskaplig" löpare och följa något optimerat program. Jag har inte vad som krävs för detta, men jag måste erkänna att jag funderar en del på hur långt från sin fulla potential man hamnar genom att "bara springa".

Vad har ni för åsikter eller erfarenheter kring detta? Måste man inte träna riktigt långt för att lära kroppen att hantera riktigt långa lopp? Kommentera gärna!

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.