Hur mycket bör man äta?

Gårdagens utmaning bestod av att springa hem från svärföräldrarna i Harestad, via Ytterby, Kungälv, Bohus, sedan Vättleleden och Bohusleden vidare genom Vättlefjäll och ut i Partille. Dessutom ville jag bära med mig allt jag behövde själv i form av vatten och energi.

 

 

Bildtext: Två vattenflaskor och en påse fikon var min kost för kommande 4,5 h.


Jag har fortfarande inte riktigt kolla på hur mycket energi man behöver stoppa i sig under en längre distansrunda när man springer men det skulle visa sig denna dag.

22 km från Harestad till Bohushöjd flöt på bra i solskenet. Jag låg på 80% av max i puls och strax under 5 min/km under denna sträckan (1h 50min). Detta kändes som en intensitet som jag skulle kunna fortsätta mycket länge i.

Jag sprang med en vattenflaska i varje hand och energi i ryggfickan på min cykeltröja. Åt inget alls under denna sträckan. Väl inne på Bohusleden/Vättledelen tog första flaskan slut. Jag la den i ryggfickan och tog fram påsen med fikon och började äta samtidigt som jag sprang. Nu hade jag ca 500Kcal att fördela under återstående knappa 23 km stig/terräng.

När jag kom in i kuperad terräng kändes det direkt ganska knöligt. Löprytmen jag hittat under knappa 2h asfaltslöpning fick jag nu försöka byta mot en ekonomisk löpstil i terräng. Detta var inte så lätt utan det kändes knöligt hela vägen faktiskt.

Jag fortsatte Vättleleden genom Vättlefjäll och vid Stora Mölnesjön gick jag på Bohusleden igen. Efter 22 km asfalt och 10 km terräng börjar jag nu känna mig lite sliten i benen. Ingen fara men det kom lite tidigt tycker jag. Sista 13km går bra i lugn fart. Jag äter och dricker det sista när jag passerar in i Partille kommun.

 

 

Bildtext: En välkommen markering.


När jag kommer hem så känns allmäntillståndet bra, det är bara benen som är stela.

Vad har jag lärt mig idag? Jo, 500 Kcal är nog i underkant och 1 liter vatten var för lite att dricka. Det var inga problem att fullfölja men tror kanske att det belastar kroppen lite för mycket och återhämtningen tar nog längre tid än om man äter mer. Enligt min Polar så förbrukade jag 4500 Kcal, alltså hamnade jag på minus 4000 Kcal under rundan. Skall testa att dubbla intaget nästa gång för att jämföra.

Jag är inte jätteförtjust i att springa med ryggsäck men det kanske får bli så på visa 35km+ rundor. Att springa med vattenflaskor i händerna funkar bra. Kan man fylla på någonstans så behövs ingen ryggsäck utan bara lite mer energi i någon form av midjeväska eller varför inte en cykeltröja med ryggfickor.

Intensiteten på ca 80% av max kunde jag hålla hela vägen, Vet inte om det är optimalt och hur länge till jag kan hålla den. Måste prova på längre distanser snart.

 

 

Bildtext: Dagens jättefina runda på ca 45km. 4h 23 min.


2 kommentarer till inlägget

1983 • Alingsås
#1
25 november 2013 - 12:49
Imponerande runda, minst sagt! Återkommer med lite tankar kring kost (är Leg Dietist) i ett meddelande till dig, men huvudregeln lyder trial and error...lär känna dig kropp, prova dig fram och tänk på att olika uppladdning, temperatur mm kan göra att något som fungerar idag, kanske måste juseteras när våren/sommaren kommer osv! Det finns inte ETT bra svar, du måste finna DITT svar! :)
...jag vet, det hade varit enklare om man sa "ät så och så" och så var det klart, men...när blev saker och ting lätta när man springer Ultra? ;)
1974 • Sävedalen
#2
25 november 2013 - 16:40
Jag tänkte att det kunde vara kul att hitta en ungefärlig gräns för vad min kropp kräver under jämt ”ultratempo”. Vet inte ännu om det var ultratempo jag höll. Får testa detta vidare, men förutsatt att detta var ett tänkbart ultratempo så kändes det som att jag energimässigt var på nedåtgående i lite för snabb takt. Det positiva var väl att magen var helt ok med kosten. Nästa gång kommer jag ta med något mer som ger mig totalt 1000Kcal för att jämföra med gårdagens 500Kcal. Frågan är också vad kroppen klarar av att tillgodogöra sig per timme. Misstänker att det är ganska individuellt och antagligen något som man kan träna upp.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.