Amatörerna

Ian Thorpe vs Michael Phelps simteknik

När man vill förbättra sig inom något så kommer man ofta i kontakt med olika experter och coacher som har en teknik att lära ut, och jag tror det är mycket bra och till stor hjälp att få någon som tittar på en och kommer med specifika råd. Det är också bra att ha en uttänkt idé att jobba efter, så att man har både mål och medel att komma framåt.

Vad som kan vara lurigt ibland är att man riskerar att ändra på något som inte är trasigt. Om man till exempel är en naturlig hällöpare, så riskerar man att ändra på sin löpteknik helt i onödan bara för att det just nu är inne med tålöpning. På samma sätt är det med andra grenar. Eller så kan man riskera att behöva ägna en massa tid åt att cykla enhjuling för att bli bättre utförsåkare, bara för att ens tränare råkat se Ingemar Stenmark åka enhjuling.

I simning finns också samma tendens att tillskriva en viss simmares framgång till dennes teknik och framhålla att den tekniken är allena saliggörande. Därför tänkte jag länka till två filmer jag hittat på Youtube, en med Ian Thorpe och en med Michael Phelps för att visa på hur oerhört olika de simmar. Deras armrörelser efter att de sänkt ner dem i vattnet, deras huvudposition, deras andning, deras vattenläge och balans i vattnet och bredden på deras armisättning. 

I den första filmen, som visar Ian Thorpe är det viktigt att lyssna på vad som sägs, men inte titta på de oerhört dåliga grafiska bilderna, utan titta på den riktiga Thorpe i stället och se hur han gör.

 

Jämfört med Thorpe, som aldrig har huvudet under vattnet, så ligger Phelps periodvis helt och hållet under vattnet. Han har också ett helt horisontellt vattenläge, en bredare isättning av händerna, han håller huvudet så att hjässan pekar rakt fram, medan Thorpe tittar framåt under vattnet när han simmar. Phelps drar också sitt armtag snett nedåt framåt och sedan bakåt efter isättning, medan Thorpe som syntes i videon ovan, låter handen stiga en aning mot ytan och framåt så han glider på handens och armens flytkraft innan han drar draget. Detta ger honom en rörelse i horisontellt led i vattnet, som Phelps inte verkar ha. Phelps har också en mycket lägre position på huvudet i andningsögonblicket. Notera 1.54 in i filmen hur Phelps helt och hållet försvinner under vattnet under simningen, något Thorpe aldrig gör.

 

 

Det viktiga här är inte vem som simmar "rätt" utan att de simmar efter sina förutsättningar och att båda är rätt skapliga simmare trots relativt olika teknik. Det är mycket möjligt att de kunnat byta teknik med varandra och fortfarande varit bäst i världen båda två, men kanske inte. Kanske passar en viss teknik en viss typ av atlet. Därför är det, tror jag, oerhört viktigt att informera sig om olika vägar att gå innan man ändrar för mycket. Sen tror jag att det är viktigt att bestämma sig och köra. För om man inte kan bestämma sig, så är risken att det inte blir nånting, och att osäkerheten blir ett alibi för att inte försöka varken det ena eller det andra. Men man gör bäst beslut med ordentligt beslutsunderlag och sen en stor tilltro till sin magkänsla.

(August 17, 2004 - Source: Donald Miralle/Getty Images Sport)

8 kommentarer till inlägget

Karibou
1976 • Göteborg
#1
11 november 2013 - 19:17
Riktigt bra inlägg. Thorpe och Phelps är så himla duktiga simmare. Väldigt intressant att se att som sagt tekniken kan vara så olika och framgång på olika sätt.

Thanks for sharing!
1971 • Göteborg
#2
11 november 2013 - 19:28
Ja, jag blev faktiskt förvånad själv när jag kollade in filmerna. Jag var egentligen ute efter att lära mig mer om Total Immersion, en teknik som jag tror är baserad på eller i alla fall delvis baserad på Michael Phelps sätt att simma.
Karibou
1976 • Göteborg
#3
11 november 2013 - 19:57
Skulle prata med Eva Fridman då! Har en kollega som avslutar en kurs i Total Immersion och han verkar vara rätt nöjd.
Nu har jag tävlingsimmat när jag var yngre (...) och hoppas kunna säga tekniken är här fortfarande. Men svårt att se sig själv. Hade tänkt delta i TI-kursen, men vill inte behöva lära mig alls från början typ. Jag simmar ju inte lika snabbt/snyggt som Phelps (!!!), men det räcker lång för mig :)

Du får gärna höra av dig om du hittar nåt gällande TI eller teknikerna för att förbättra simsättet.

Lycka till!
1969 • Storvreta
#4
11 november 2013 - 20:05
Härliga bilder på simteknik! Något att ta efter för en som konstant jobbar med densamma!
1971 • Göteborg
#5
11 november 2013 - 20:29
Karibou, anledningen till att jag letade var att jag på en träning med Triathlon Väst, fick möjligheten att få ett litet provsmak på TI i Anna-Karin Lundins regi.

En film från tillfället: http://tri.se/Bloggar/BloggInlagg.aspx?id=25182

Och det här sökandet är en del i mitt eget funderande om TI är aktuellt för mig eller inte.

Jag är gammal simmare och vattenpolospelare, och min simteknik för långa sträckor har blivit lite för mycket påverkad av polosim efter drygt tio år, så jag behöver hitta tillbaka till ett mer effektivt och vägvinnande/snålt sätt att simma.

Jag delar gärna med mig om jag hittar mer intressant, och tar gärna tips.

Mats, ja, det finns alltid nåt att jobba på, känns det som.
1971 • Göteborg
#6
12 november 2013 - 12:40
Man skulle väl kunna säga att jag är TI-frälst.
Jag kommer aldrig kunna simma extremsnabbt på 50 meter men det har heller aldrig varit mitt syfte. Jag behöver bli bra på långdistanssimning. Visst jag skulle kunna börja använda paddlar och fenor för att bygga styrka så att jag skulle kunna bli snabbare och starkare i vattnet MEN jag vill inte bli större då jag ska använda simningen i mitt tävlande i swimrun och att springa med extravikt OCH extrautrustning när man tävlar är för mig inget alternativ.
Genom att lära mig simma med TI-inspirerad teknik i OW sparar jag mina ben som jag behöver i löpningen och jag kan glida framåt bra genom att använda armar, bål och kick på ett effektivt sätt. Jag säger inte att det är det bästa sättet att bli bra på OW-simningen men för mig har det i alla fall varit en lösning. Nu måste jag finslipa ännu mer på min teknik och simma ännu mer ekonomiskt då nästa års tävlingar i swimrun är längre distanser och svårare simningar än de jag gjort i år.
1971 • Göteborg
#7
12 november 2013 - 23:00
Intressant, Eva. Jag har också tänkt på att en del av Ian Thorpes simteknik är ju hans helt oerhört kraftfulla benspark. Testade lite mer TI idag på simpasset och det kändes ganska bra. I det här läget letar jag nog efter en teknik som ligger mellan Thorpe och Phelps, men jag har inte riktigt landat i mina tankar ännu.

En helt annan effekt efterforskningarna gav idag, var att jag låg och ömsom kände mig som Thorpe och ömsom som Phelps och det gav en grym mental bild och gav mig en oerhörd känsla av kraft i vattnet helt gratis. Det är otroligt fascinerande vad den mentala biten påverkar.
1971 • Göteborg
#8
13 november 2013 - 08:51
Ja, det gäller att hitta det som funkar bäst för dig i praktiken och gör att man utvecklas mot de mål man har. Inte har jag någon hög fin TI-armbåge när jag plöjer genom 1,5 meter höga vågor. Det blir lixom mer rough och inte så mycket fin-sim ;-)

Man skall absolut inte underskatta det mentala och att tänka sig simma som olympier är ju skitbra!
Min mentala bild är hur min tävlingspartner och jag skär genom vattnet som två torpeder. På Öloppet (swimrun) så befann sig våra familjer i en båt längs första simsträckan. Det var ju svårt att se var vi var då alla har samma färg på badmössorna MEN längst ut till vänster uppmärksammade de att det var två personer som gled fram och plockade placering efter placering. Med kikaren i hand insåg de att det var vi. Sen berättade de detta och den målbilden hur vi plöjer fram tar jag med mig i framtiden.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.