Den 16 december 2020 lanserade vi en ny design och ett helt nytt upplägg på våra sajter.
Det innebär att alla funktioner från Skid, Tri, Cykl och Svettig nu ryms här på Jogg. Läs mer här!

Att simma i öppet vatten är både friare och svårare än bassäng. Robert tipsar oss om hur det kan bli enklare Foto: Krister Lindström

Simma i öppet vatten

TräningSimning i öppet vatten kan väcka blandade känslor. En del tycker först att det känns lite läskigt. Andra tycker direkt att det ger en frihetskänsla. Hur som helst är det riktigt bra träning för dig som skall simma i Vansbro, köra en triatlon. Vår nya skribent, triatleten Robert Schelin, ger här lite tips om hur du får ut mer av din simning.

Simma säkert
Ta reda på något om vattnet. Är det djupt? Finns det strömmar? Kör motorbåtar här? En färgglad badmössa kan vara ett bra sätt att synas. Fråga någon triathlonklubb om bra sjöar att simma i. Simma gärna tillsammans med någon, meddela åtminstone alltid någon att du ska iväg och simma.

Använd våtdräkt
Du håller värmen, flyter bättre och simmar förmodligen snabbare. Det finns många olika sorter. Det viktigaste är att ha en i rätt storlek. Den ska inte vara för trång i axlarna. Smörj med vaselin i nacken och runt hand- och fotleder. Då slipper du skav och den går lättare att ta av.

Ha klar sikt
Bra simglasögon är ett par som passar din ansiktsform. Att släppa in en gnutta vatten i glasögonen kan hjälpa bra mot imma. Det "sköljer" rent hela tiden när du rör på huvudet.

Simma i rätt riktning
Det finns ju inga linjer i botten av sjön som det gör i en bassäng. Hitta ett riktmärke på land som du kan "sikta emot". Titta upp framåt mot riktmärket ibland i samband med andningen. Öronproppar kan vara bra. Det kalla vattnet in i öronen kan påverka balansen för vissa, det märks inte minst när de går upp.

Med rätt teknik
Du kan använda mindre benspark om du simmar med våtdräkt. Benen flyter med och kan användas mer för balansens skull, särskilt i triathlon då du vill spara på kraften i benen. Är vågorna stora så kan du andas åt andra hållet, då undviker du kallsupar. Är vattnet strömt så "sikta vid sidan" om ditt mål.

Lagom långt
Det kan vara svårt att bedöma avstånd över vatten. Simma hellre längs med kanten är rakt ut, då har du alltid nära till land om du skulle bli trött. Tänk på att du förlorar vätska även när du simmar, trots att inte svettningen märks.

Fokusera på upplevelsen
Du kan känna sig tyngdlös och fri i vatten. Känn dig för och hetsa inte. Lär känna din kropp, din teknik och din förmåga.

Ta det vackert där ute och njut av upplevelsen!

2 kommentarer till artikeln

1983 • Alingsås
#1
12 juni 2012 - 22:04
mindre hets, precis vad jag behöver få bort på tävling.. =)
Henrik Evers
1984 • Hökarängen
#2
19 juni 2012 - 22:27
Ungefär vid vilken vattentemp kan du börja simma? Det är runt 15-grader i Mälaren där jag bor.
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.