Sju dagar är ett primtal

Att en vecka är sju dagar lång är väldigt bökigt. Hur många dagar ska man vila? En eller två? Det blir ju en gigantisk skillnad på att träna sex dagar i rad och att träna två och tre dagar omväxlande i rad. Vad vill man ha in i veckan? Backintervaller? Vanliga intervaller? Långpass? Tröskelpass. Ska man rotera över två veckor? Hur ska allt spridas ut.

Jag har bestämt mig för att strunta i veckor i mitt träningsupplägg. Jag har två små barn och hinner ändå inte springa på dagtid på helgerna så jag har bestämt att min optimala träningsvecka är fem dagar. Två lugna distanspass och två specifika pass alternerande och sen en vilodag, sen kör jag nästa femdagarsblock och struntar i om det är tisdag eller fredag. Jag brukar försöka få in ett tröskel/långpass och ett intervall/backintervallpass i varje block.

Efter att ha hållit på i någon månad tycker jag det fungerar riktigt bra. Det är lagom länge mellan vilodagarna, känner jag mig lite trött kan jag köra 6-7 km på distansdagarna. Känner jag mig piggare kan jag köra 12km. Känner jag mig väldigt trött kan jag vila tidigare. Om det är någon dag det inte passar att träna så jag får ta en vilodag efter bara två eller tre dagar är det bara att fortsätta med nästa femdagars-block direkt efter vilodagen som om inget hänt och man behöver inte känna att den här missade dagen sabbade schemat på något sätt.

Är man ung och pigg och kan sova så mycket man vill och har full frihet på helgerna kanske ett mer normalt veckoupplägg känns bättre men för en trött småbarnförälder som närmar sig 40 men ändå vill träna hyfsat hårt tycker jag det här känns bra.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.