Viktor Johansson PT

Uppladdning inför Vasaloppet

“Hur brukar du ladda upp inför ett Vasalopp?”

image

Jag har åkt Vasaloppet 6 gånger och jag har gjort nästintill samma upplägg varje år. Kolhydratsladdning med nästan överdrivet mycket pasta plus carboloader i form av sportdryck torsdag-söndag. Till en början är det enkelt, men framåt lördagseftermiddagen har känslan gått över till en uppsvälld michelingubbe som får gå och tömma blåsan stup i minuten. 

Är det någon mer som känner igen sig? 

Nu säger jag inte att detta upplägg har varit dåligt, tvärtom. Det har faktiskt varit framgångsrikt i mitt fall. Men i takt att jag har blivit mer vältränad och snabbare på skidorna, så har jag också läst och funderat hur jag ska göra inför årets lopp.  Under det senaste året har jag kört en rad olika träningspass & tävlingar där jag har testat olika uppladdningar. Hallands Ultra 50 km, långpass över tre timmar på rullskidor och framför allt alla tre seedningslopp jag har kört nu sista månaden.  Så jag känner mig väldigt klar och redo för att dra igång årets Vasaloppsuppladdning. 

Dagarna innan 

Jag kommer fortsätta äta som vanligt men kommer välja en kost som innehåller lite mer kolhydrater. Jag går över från mina vanliga fullkornsprodukter till mer lättsmälta produkter som ljus pasta och vitt bröd. Dessa dagar innan Vasaloppet har jag alltid en flaska vatten nära till hands. Det är väldigt viktigt att du dricker mycket, eftersom kolhydrater binder vätskan i kroppen.   

image

Förutom detta ska jag dricka 1 dl rödbetsjuice/dag.  Rödbetor innehåller nitrat, som påverkar din syreupptagningsförmåga och återhämtning positivt. Mer om rödbetans påverkan kan du läsa och lyssna på här, Prestera Mera 

Dagen innan

image

Förutom den vanliga kosten kommer jag ladda med Umara Sportdryck, som innehåller samtliga stora elektrolyter (natrium, kalium, kalcium & magnesium) som du förlorar via svett. Den innehåller även grenade aminsoyror för att hjäpa till med mental trötthet. 2 skopor blandat med vatten, en på förmiddagen och en på kvällen. 

Kvällen innan lopp brukar jag även lyxa till det med lite godis och eventuellt en stor tallrik med glass. 

Vasaloppsmorgonen  

  • Frukost 1: (Tidig morgon eller mitt i natten, ni får avgöra själva)
     kl. 03:00.  Gröt, äppelmos, polarbrödskivor med skinka och ost, apelsinjuice och en halv kopp kaffe. Här gör jag ett gäng extra mackor och tar med mig i ryggsäcken som jag har med till start. Det är ju faktiskt mer än 4 timmar kvar till start. 

  • 04:00 Kö till startfållan: Redan kl. 4 på morgonen ringlar sig köerna långa in till de olika startfållorna. När ni ändå har lagt ner så mycket tid, planering och pengar för Vasaloppet har du också råd att gå upp en timme tidigare en dag om året. Det kan göra otroligt mycket, både i tid och placering, att stå i bland de främre än de sista i ditt led.   

  • Frukost 2 - Kl. 06:00:  I lugn och ro tar jag mina extra mackor och till detta tar jag 2 dl rödbetsjuice för att skölja ner de torra skivorna.  Detta gör jag när skidorna äntligen är på plats och jag har kommit in i värmen igen, 

  • Uppladdning - Kl. 07:00:  En timme innan start sitter jag troligtvis kvar i bilen eller inne i vasaloppstältet och värmer mig. Men nu är det dags att väcka igång kroppen. Det gör jag med sportdryck + intend från Umara

  • Sista kicken - kl. 07:40: Nu står jag vid skidorna med överdragskläderna på. Innan jag börjar packa ner i påsen så tar jag en Umaragel, svarta vinbär . Detta för att fylla på det där lilla extra innan start. 

Detta var lite kort om min uppladdning inför Vasaloppet. Nästa inlägg kommer handla om min energiplan under loppet. Var, när och hur ska jag ladda på och hur ska jag fördela koffein/icke koffein under loppet. 

Fram tills dess - stort lycka till alla ni som börjar tävla redan idag/imorgon (tjejvasan/öppet spår)

image

Så här såg det ut förra året när jag hade lämnat in skidorna på morgonen. Glad utåt men inombords jäkligt nervös och orolig. Sen vet ni hur det gick efter starten… I år kommer det vara samma leende men absolut en annan känsla inombords. 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.