Är pendlingscykling och tunga marklyft vägen till Superklassikern och Ironman?

Som ni ju vet så körde jag Ironman för andra året i rad i augusti, och tyvärr gick det inte superbra. 12 timmar och 20 minuter är helt OK, men trots allt hela 30 minuter sämre än förra året.

Det är inte kul att känna att man trillat bakåt i utvecklingen.

Som ni också vet någge jag inte ända fram till drömmen om en Superklassiker i år heller, utan fick vackert nöja mig med en "vanlig" Svensk Klassiker.

Vad som förenar dessa två utmaningar för mig är att VET att jag har mycket mer att ge i cyklingsmomenten. Varför cyklingen inte fick bättre på Ironman och under Vätternrundan förra året står väl skrivet i stjärnorna, men jag har en plan:
Pendlingscykling på en tung MTB. 4 mil om dagen totalt. 5 dagar i veckan. I alla väder, året runt. Det borde göra susen!!

Ett annat nytt inslag på schemat är att jag ska träna marklyft på gymmet på jobbet med en kollega som tävlar i marklyft. Han ska lära mig allt han kan inom teknik och tränings-progress, och jag har stora förhoppningar på att detta på sikt ska kunna ge mig en skadefri, stark all-round-kropp.

Jag ska dessutom ta ett nytt tag kring mina kosttillskott. Jag ska minimera antalet olika kosttillskott, och fokusera på enbart proteinpulver och kreatin för styrkan, och en fettförbrännare med grönt te för cardion.

Tillsammans med långdistanslöpningen, simningen, och de högintensiva spinningpassen så borde jag ligga bra till inför nästa Ironman. Eller en framtida Superklassiker ;)

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.