Borde man satsa på en En Svensk Superklassiker... (utöver Ironman)

Det har nu gått en månad sen jag slutförde min "En Svensk Klassiker". Min totaltid för de fyra loppen i löpning, cykling, simning och längdskidåkning blev 21 timmar och 33 minuter, vilket jag på många sätt är stolt över och väldigt nöjd med.

De senaste veckorna har jag funderat mycket på hur jag skulle kunna lägga upp träningen för att satsa på En Svensk Superklassiker.
En Svensk Superklassiker är samma sak som en En Svensk Klassiker, men med skillnaden att den sammanlagda tiden för de fyra loppen maximalt får vara 20 timmar (24 timmar för kvinnor).
Jag var alltså "bara" 1 timme och 33 minuter ifrån detta, och det trots följande oflyt:

  • Jag hamnade längst bak i min startfålla under Lidingöloppet pga sen ankomst
  • Vi drabbades av många avhopp i vår cyklingsklunga på Vättern, vilket innebar att det bara var jag och 3 till i vår klunga
  • Jag sträckte ljumsken 3 mil in i Vasaloppet, så jag kunde inte ösa på i den takt jag hade tänkt

Om jag kan komma längre fram i Lidingöloppet, signa upp mig på en stor sub-9h-klunga på Vätternrundan, samt träna väsentligt mycket mer längdskidåkning - ja, då borde jag fixa en totaltid på under 20 timmar och greja En Svensk Superklassiker!

En annan grej som jag kikat på de senaste veckorna är hur olika kosttillskott påverkar prestationen. Nu pratar vi alltså inte nåt mumbo-jumbo här, utan kosttillskott som är vetenskapligt bevisade.
Exempelvis rödbetsjuice och koffein innan träning, och protein och kreatin efter träningen. Det finns många sajter som jämför bra kosttillskott, bland annat bästa kreatinet.

Nu har jag givetvis inga förhoppningar om att detta kommer att vara någon magi för träningsresultaten. Men om jag kan prestera 1-5% bättre på träningspassen, och jag bihehåller min träningsdos på 7-12 timmar per vecka...
Ja då borde kosttillskott göra en signifikant skillnad sett på exempelvis 2 år av träning! 

Ska kanske tillägga att den relativt höga träningsvolymen på 7-12 timmar i veckan beror på att jag är triatlet, så jag kör både funktionell styrketräning, simning, långdistanslöpning och cykling/spinning varje vecka. 
Det är det ljuvliga livet som alla Ironman-triatleter går igenom ;-)

Nu vet jag ju att jag inte kommer kunna köra Vasaloppet 2018 då jag kommer att åka skidor i alperna den veckan.
Så En Svensk Superklassiker kan tidigast avslutas år 2019. Det känns så klart väldigt långt dit - men å andra sidan kan man se det som att jag har sjukt mycket tid på mig att träna ;-)

Egentligen behöver jag inte göra så mycket förändringar i min träningsrutin. Det räcker förmodligen om jag köper ett par rullskidor så att jag kan träna längdskidåkning året runt, och som sagt komplettera en bra kosthållning med några väl valda kosttillskott. 

Återkommer med en uppdatering om både val av kosttillskott och hur det blir med Superklassikern!

1 kommentarer till inlägget

Oldboy
1952 • Danderyd
#1
10 maj 2017 - 15:31
Det finns nån studie som visar att rödbetsjuice inte har någon effekt på vältränade, de (vi) får depåerna fyllda ändå. Och koffein - ja, nån timme men efter 2-3 timmar blir effekten av nedbrytningsprodukterna den motsatta. Så det är något att ta till på sluttampen. Om man inte som jag är en "non-responder".
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.