Löpsteg, provtagning mm

Nästan en vecka har gått sedan senaste rundan. Jag var väldigt nöjd efter den 24 kilometersrundan då jag inte fick tillstymmelsen till träningsvärk eller andra problem efteråt. Har ju haft lite problem med det efter de senaste långpassen, men den här gången verkade det som att jag börjar vänja mig vid tvåmiladistansen. Men sen har det vati som förgjort, jag har helt enkelt prioriterat annat, och plötsligt har nästan en vecka gått. Men idag blev det äntligen av. 10 kilometer skulle det bli, och under 50 minuter. Jajjamensan. Men det gick otrooligt trögt. Fast jag låg på min normala träningspuls gick det bara långsammare och långsammare. Efter 4 km snittade jag aldrig under 5 minuter på kilometern och det slutade med ett snitt på 5.05/km. Vet inte riktigt vad det berodde på? En teori var vätskebrist. Hade inget vatten med mig och när jag tänker efter hade jag nog druckit rätt dåligt under dagen, om man bortser från x antal koppar kaffe då, men kaffet är väl närmast en minuspost på vätskebalansen så… Jaja, nästa gång blir det intervaller igen, då jädrar…

Slitna hälar????

Jag har ju funderat en hel del på det här med löpsteg, och har ju själv bytt till nån sorts ‘framfotssteg’. I alla fall är det vad jag trott. Men noterade för ett tag sedan att mina ‘barfotaskor’ slits mest på hälens utsida?? Jag har ingen upplevelse av att jag landar på hälen när jag springer. Har provat några gånger att springa med ‘hälisättning’ i barfotaskorna men det gör ju faktiskt ont i hälen när man inte har någon dämpning i sulan. Det känns mer som att jag landar mitt på foten, alltså inte på främre delen utan en ganska platt landning. Men varför slits hälen på skosulan? Idag tänkte jag gå till botten med den här frågan, så efter dagens runda knatade jag över till personalklubbens gym och riggade upp min iPhone bredvid löpbandet.  Filmade sedan mig själv när jag sprang i halvlångsamt tempo, ca 6min/km. Så hem och redigera ner filmen till ‘slow-motion’. Resultatet kan ni se nedan:

Lite tendens till hälisättning har jag nog, men det är mer som att hälen ‘touchar’ marken när jag landar. Själva fotisättningen tycker jag ser ut bra precis som jag har upplevt det, alltså att jag landar ganska platt, med hela fotbladet mot underlaget. Men det var intressant att se. Ska försöka finslipa tekniken och om det går landa utan hälkontakt. Men, som jag skrivit i nåt tidigare inlägg, så har jag tidigare varit en utpräglad ‘hällöpare’, tagit långa kliv med hård hälisättning och det hänger nog med lite av det och kan kanske vara svårt att jobba bort helt.

Idag var det också provtagning. Jag pratar om min halvvetenskapliga självstudie av LCHF-dietens effekt på blodvärden, och framför allt blodfetterna då. Det första provet togs innan jag gjorde kostomläggningen, och dagens prov är alltså efter 2 1/2 månad med lågkolhydratdiet.

Så här ser det ut:

  • Datum:                   120403                 120619
  • Vikt:                        72,3 Kg                 71,6 Kg
  • Längd:                    190 cm                 190  cm
  • Hb:                         145                        151
  • P-Glukos:                5,0                         5,0
  • P-Kolesterol:           6,4                         7,7
  • P-Triglycerider:      1,06                        1,1
  • P-LDL/HDL (kvot):  2,36                        2,37

När jag först såg siffrorna fick jag en klump i magen. Kolesterolvärdet hade stigit rejält! Sedan tittade jag lite närmare och såg att det var mest den formen av kolesterol som kallas HDL-kolesterol (det ‘goda’ kolesterolet) som hade stigit. I själva verket hade jag ett riktigt högt HDL värde (2,13) vilket sannolikt alltså bara är bra. Övriga värden ligger i princip inom ‘felmarginalen’ för provtagningen och är alltså i stort sett oförändrade. Hb har väl ökat lite (vilket ju är bra ur konditionssynpunkt) och vikten gått ned en aning, men jag har snarare sett en trend att den är på väg upp efter att ha varit nere under 70 Kg. Tror att det beror på att jag ökar muskelmassa, ffa i benen, men vem vet, kanske håller jag på att fetna till. Hur som helst fortsätter projektet. Ny provtagning om ett par månader.

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.