Bättre simmare utan att simma

Jag är där jag vill vara just nu, på ett ganska neutralt läge, försöker inte bli eller vara snabb på det det jag tränar, utan jag vill bara lyfta ribban och ha en högre bekvämlighetsnivå och kunna prestera lite mer på 75%

Vintern har väl bestått av en stor svacka, men nyckeln i träningen har ändå varit att ha en stark bål för det gynnar både simning och cyklingen, sen har jag kört intervaller för att få en bättre syreupptagning och höja mjölksyratröskeln.

Även om vintern hade sett annorlunda ut och jag vart i bra form så hade jag ändå lagt mängdträningen på våren och sommaren, nu är jag ganska sparsam och känner mig redo för våren men jag håller igen och vill inte öka intensiteten på träningen för att ”släppa lös lejonet” för tidigt.

Utan hitta en bra känsla, backa tillbaka lite emellanåt, nånting jag försöker att ändra på är att när man får den det kicken när man blir urstark och kan öka tempot utan att det känns jobbigare, istället för att öka tempot vill jag bevara den känslan och få den att räcka lite längre istället då jag ska köra mycket distanstävlingar i år.

Något annat jag fokuserat på är benstyrka, som är bra i cyklingen såklart men även löpet när det är kuperat.

Jag märkte de nu när jag börjat simma igen att jag har blivit bättre simmare utan att ha satt foten i simhallen, bara för att den ena gynnar det andra, bättre bålstyrka och syreupptagning och ett annat lugn.

Nu är jag ju fortfarande en mindre duktig simmare så detta funkar ju för mig, men nu kan jag köra 50 meters intervaller med start 1 minut 10 st på rad och känns bra och jag kan fortsätta, innan kunde jag bara göra ett par 2 max 3 st sen blev det några sekunders  längre vila hela tiden plus att jag flåsade ganska hårt och det var allt annat än kontrollerat..

samma sak med 100 meters intervaller start 2 minuter, kontroll och bra känsla, nu är ju detta en barn lek för en erfaren simmare, men det är mina framsteg just nu.

Sen jag kör ju intervaller men skiter egentligen i klockan, jag håller tiden bara för att vill, det jag egentligen tränar är armtags tekniken, 100% fokus på den, inte hålla intervalltider då kommer jag inte utvecklas..

Nu säger magkänslan att jag ska snart släppa armtags tekniken och gå över och träna på att växla fart tills det känns bra. Det är bara nöta fartväxlingar tills det känns tillfredsställande  sen gå över till nästa sak som jag känner just då kommer gynna mig mest att bli en bättre och snabbare simmare. Jag tränar ju aldrig lite av allt hela tiden jag har nån ting i bakhuvudet hela tiden som jag prioriterar.

Detta gäller samtlig träning inte bara simningen, jag tränar inte bara för att träna, jag har ett syfte med det jag gör.

Ska man sätta mig ett fack så tillhör jag kategorin elitmotionär det trivs jag med, vill varken mer eller mindre, jag tränar inte för att varken vinna eller inte förlora, jag tränar triathlon för det är så jävla fantastiskt roligt, men att man får åka på tävlingar och kolla utvecklingen, känna formen, hitta fel och bara få göra samma sak med andra som känner likad dant det är bara bonusen, det är träningen jag njuter av.

e07b28df48bd20d2572de53172ed4660212 Dagar kvar

 

 


2 kommentarer till inlägget

1978 • Alingsås
#1
17 januari 2013 - 22:18
Gott Johan! Jag hoppas på en liknande effekt när jag vågar mig in i simhallen igen. Det var ett tag sen... Men ibland tryter motivationen, och då är det nog bäst att vila. Vi ses!
1983 • Alingsås
#2
18 januari 2013 - 00:00
det går faktisk att vila sig i form, men man måste vara lugn..

Blir man stressad för man missar nått träningspass eller träningsveckor, då blir nog träning stressad = Inte bra..

Ta det lungt och gör det när det känns rätt =)
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.