vårens utmaning

Det här blir lite långt, hörni …

10 dagar in på det nya året har jag bestämt mig för vad min utmaning ska bli. Efter en månads ofrivillig vila har jag hunnit tänka på vad jag vill förbättra och vad som skulle kännas roligt att jobba mot. Jag behöver struktur för att få saker gjorda och efter en längre tids spontanträning känns det som att jag vill styra upp det lite bättre och se vilka resultat som kan komma.

  • Mitt mål i vår: Springa under 1.48 på Göteborgsvarvet i maj. Jag återkommer med exaktare mål om några veckor när jag har börjat springa mer på riktigt.
  • Mitt delmål 1: Vara stark och glad på Blogger Boot Camp 16 mars. Hit vill jag komma och känna att jag orkar träna och ta till mig all inspiration!
  • Mitt delmål 2: Vara i löpform till min vecka med Lidingöloppet på Playitas 16 april. Jag vill orka hänga med och jag vill vara hel och skadefri så att jag kan utvecklas bra under veckan.

Det blir alltså en blandning av löpning och styrka i vår och jag kommer att klämma in lite yoga också – för att hjälpa kroppen att hållas hel.

Vilket är då mitt utgångsläge såhär 10 januari?

  • Jag har med avsikt inte mätt farten på mina joggpromenad-rundor den här veckan, men jag gissar att jag skulle orka springa en mil på strax under en timme. Det är med andra ord ett antal minuter sämre än i somras, sådär en 6-7 nånting. En rejäl utmaning. Å andra sidan har jag inte sprungit på riktigt på så länge att jag inte vet vad som finns där inne i form av lagrad kondition (för det måste man väl ha, nånstans? väl? …)
  • Jag orkar plankan i en dryg minut vilket är hälften av vad jag gjorde i november. Bara att börja kämpa. Istället för 25 armhävningar gör jag kanske 12-13. Styrkan är alltså kraftigt försämrad och det är bara att bita ihop och börja jobba.
  • Jag väger ca 3 kg mer än jag önskar och tyvärr är det bara löst hull. Jag vill inte prata om vikt och jag väger mig ytterst sällan, men jag måste ha det som utgångspunkt när jag sätter upp mina mål. Nej, det är inte ett självändamål att väga mindre – om jag kan omvandla de extra kilona till muskler istället så får de gärna stanna kvar, men just nu är jag svag och mjuk på fel ställen. Så blir det när man inte kan träna och istället äter choklad. Men gott var det!!

Vad är tidsramen för det här då?

  • 9 veckor till Blogger Boot Camp
  • 13 veckor till Playitas
  • 18 veckor till Göteborgsvarvet

Det borde vara rimligt om jag bara behåller fokus. Kan man träna inför ett långlopp med bra planering så kan man väl träna inför delmål som dessa.

Jag börjar idag. Den här veckan fortsätter jag gå-jogga och på måndag börjar jag löpträningen (i lugnt tempo) på ett mer strukturerat vis. Jag tänker träna styrka med Tuffa Tisdag, med mig själv och med BodyRock.tv som nu har bytt namn till ”the Daily HIIT”. De börjar förresten en 30-dagars utmaning idag, så det är ju bra timing! Sist men väldigt viktigt – jag kommer att gå på yoga minst 1 gång/vecka, allra helst 2.

När det gäller maten så ska jag äta mer bra mat och mindre trams. Kvällarna åt att småäta och det måste jag sluta med. Bort med det, jag sätter en mental gräns vid halv nio och försöker låta bli att springa och nalla nötter och russin och mörk choklad och clementiner och nötter och en bit choklad och ett halvt äpple och en bit ost fram till klockan elva på kvällen. Jag behöver inte det där, istället tänker jag äta mig mätt på bra mat.

Jag uppdaterar veckan som gick och veckan som kommer på söndagskvällarna.

Vad har ni för mål? Vilken väg tänker ni ta för att komma dit?

 

A year from now, you´d wish you had started today.

13010023

ditåt, ska jag!


Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.