Det är mycket som ska hinnas med. Rätt förväntningar gör att du slipper bli besviken. Foto: Robert Schelin

Planera din träning

TräningDet finns många olika sätt att göra en träningsplan. Det finns också många olika ord för att beskriva dess innehåll. De flesta träningsplaner har dock själva syftet gemensamt; att du har ett mål och sedan planerar för hur du ska ta dig dit. Nu är det höst och denna artikel är skriven med den svenska cykelsäsongen i åtanke. Principerna och perioderna kan du såklart anpassa efter hur just din säsong ser ut.


Sätt ett mål
Fundera på vad du vill, men också hur mycket tid du har. Ett mål ska vara tillräckligt högt för att ge något att sträva efter. Ett alltför för högt mål kan däremot ha motsatt effekt, du kan tappa lusten när du märker att det kan vara svårt att uppnå. Vissa blir sporrade av att berätta om sitt mål medan andra känner negativ press. Vad passar dig?

Identifiera styrkor/svagheter
Är det någon gren där du kan göra stora förbättringar med relativt liten insats? Ofta kan det vara roligt att träna den gren du redan är duktig på. Samtidigt kan det just där finnas minst möjligheter till förbättring eftersom du redan är stark.

Dela in träningen i perioder
Det är klokt att dela in träningen i perioder med fokus på olika saker och med varierande innehåll. Dessa kan du sedan bryta ner till en veckoplanering där du bestämmer ditt "veckofokus".

Grundträningsperiod (ca nov-mars)
Här ska du lägga grunden för fortsatt träning och utveckling. Ju stabilare grund desto högre kan du sedan komma. Tonvikten ligger på uthållighetsträning (60-70 % av maxpuls). Du kan även passa på att slipa på tekniken och andra kvaliteter såsom snabbhet och styrka.

Tävlingsförberedande period (ca mars-maj)
Nu fokuserar du mindre på uthållighet och mer på kvalitet. Kvalitetsträning med intervaller och fartlek sliter mer på kroppen och kräver längre återhämtning. Under denna period är det viktigt med en balans mellan hårda pass och tillräckligt med återhämtning.

Tävlingsperiod (ca maj-sept)
Det är vanligt med några huvudtävlingar där du ska vara på topp. Däremellan kan du tävla som en del i att komma i form. Glöm inte att återhämta dig tillräckligt mellan tävlingar och hårda pass. Det är också viktigt att köra lite grundträning emellanåt för att behålla grunden.

Återhämtningsperiod
Denna period sträcker sig från det att tävlingssäsongen är slut fram till du påbörjar din grundträningsperiod inför kommande säsong. Det är olika hur lång perioden blir, det kan ju påverkas av hur trött du känner dig i kroppen och hur din motivation är.

Med detta i åtanke hoppas jag att du kan "spåna" lite inför nästa säsong. Lycka till!

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.