Andas dig lugnare

Svettig på JobbetAtt andas är livsviktigt. Det råder det inga tvivel om. Men visste du att det är viktigt HUR man andas? För dig som känner dig stressad och upplever att andetaget ofta sitter högt uppe i bröstet kommer här en guide till hur du kan ta kontrollen över andetaget, stilla det och automatiskt själv också hitta in i ett behagligare lugn.

 

Gör så här:

Om du kan ligga ner så lägg dig på rygg med en hand på magen. Annars, sitt upp rakt. Vila dina händer på dina lår. Slut ögonen. Rulla bak axlarna. Fördjupa inandningen och förläng utandningen. Följ andetagets rörelser. Tänk överkroppen som en ballong eller tom behållare som du vill fylla med luft.

 

Andas i tre steg.

1. Andas in ner i magen. 2. Fyll bröstkorgen. 3. Fyll på med luft upp mot nyckelbenen.

Andas ut i tre steg.

1. Andas ut genom nyckelbenen. 2. Andas ut genom revbenen/bröstkorgen. 3. Töm kroppen på luft och andas ut hela vägen ner i naveln.

 

Gör detta i tio andetag.

Hur kändes det? Börja med tio andetag när du känner dig stressad. För dig som är flitig och övar blir det naturligt att du blir bättre på det du gör och att effekterna av ditt andetag också tar sig uttryck under större del av din dag. 

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.