Foto: Dag Oliver

IM-ladda med Emma del 1 av 2

TipsNu är det en knapp månad kvar till Ironman Kalmar (17 aug). Tillhör du en av dem som ska köra? Eller kanske är du bara nyfiken på hur du förbereder dig på en sådan utmaning? 

Emma Graaf är nybliven svensk mästarinna på långdistans (4000m, 120km, 30km). Ta del av hennes förberedelser månaden före loppet. I kommande artikel berättar hon vad som är viktigt dagarna före loppet och inte minst, under själva tävlingen!


Vad har du för mål med ditt Kalmar?

Kalmar 2013 hoppas jag kunna få mäta mig med lite mer internationellt motstånd och målet är givetvis pallen. Men det slutar inte där. Hur man placerar sig styrs ju helt av vilka som deltar. Jag vill prestera mitt yttersta som motsvarar den form jag är i nu och jag hoppas det är tillräckligt för att göra riktigt goda resultat. Delmålen är att ha bästa simsplit, cykla bättre än förra året och trycka på mycket hårdare än i fjol samt att göra en stabil mara i den fart jag nu vet att jag borde klara av. Alla dessa delmål innebär ett idogt tränande och testande av gränser för att lägga upp ett idealt race där jag kan disponera mina krafter och verkligen tävla och ta i de sista 10 kilometrarna på löpningen. Det är där jag är som starkast och det är där det roliga börjar. Jag ska gå i mål trött, glad och nöjd!

 

Hur förbereder du dig månaden före?

Sista månaden innan racet i Kalmar (17 augusti) består av hårt arbete i form av mycket träning specialiserat mot tävlingsfart. Alla pass innehåller någon form av tävlingsförberedelse. Tre veckor kommer att vara inriktat på mycket och hård träning som avslutas med en träningstävling på sprintdistansen i Tällberg den 2 augusti. Där han jag chansen att testa all utrustning och dra på ordentligt i fart samtidigt som jag får  bra träning på växlingsmomentet och alla mentala bitar.

Återstående tid trappar jag ned på träningen och försöker sova, äta och ta det lugnt så mycket som möjligt. Försöker sova minst 8 timmar per natt+en liten powernap på dagen (är dålig på det), inte gå runt så mycket, använda kompression och ta många pauser när jag reser och inte stressa. Träningen under nedtrappningsveckorna brukar i regel vara ganska flexibel och är jag sliten så vilar jag mer. Allt kommuniceras med coach Jens Lunekilde som oftast har en väldigt pragmatisk och vettig lösning på problem som dyker upp. Mycket glad och nöjd över att ha en tränare till hjälp med träningsupplägg och att kunna bolla allt mellan himmel och jord med. När det kommer till formtoppning är det otroligt svårt att få till själv om man inte har en bra tanke bakom. Jag litar helt och fullt på att jag når optimal form med hjälp av min coach i min träning. Med hans hjälp styr jag min kropp i rätt riktning!

 

Kan du berätta något om dig som läsarna förmodligen inte anar?

Jag har en högre smutströskel än de flesta vilket gör att jag med gott (eget) samvete väljer bort många hushållssysslor som tex dammsugning och damning hemma. Blir otroligt stressad av att laga mat. Gillade att baka bröd förr i tiden men efter att alla i min familj utom pappa valde att hellre äta köpebröd slutade jag med det. Pappa åt fortfarande mitt bröd med motiveringen ”jag äter alltid upp det sämsta brödet först”. Då var det slutbakat. Jag är ingen vidare husmor.

Jag får gå på grabbkväll etc med motiveringen ”Emma är mer grabb än alla oss tillsammans” men hemma i byn ses jag som superfeminin. Dalkullor är lite mer manhaftiga helt enkelt…

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.