Med paddlar får du bra tag i vattnet och kan träna styrkan i armarna på ett effektivt sätt. Foto: Robert Schelin

Simma med paddlar

TräningDet finns många olika simstilar, precis som att inget löpsteg helt är det andra likt. Vissa driver på mer med benen och andra använder benen mer för att hålla balansen i vattnet. När du simmar i våtdräkt så flyter benen lite bättre. Att vara stark i armarna kan vara extra viktigt i öppet vatten och att träna med paddlar kan vara ett sätt att öka den styrkan. I denna artikel går vi igenom vad du kan tänka på när du simmar med paddlar.

Välj rätt storlek
Det finns många olika storlekar och ju större desto tyngre blir belastningen. Det kan dessutom vara svårt att simma med bibehållen teknik om paddeln är för stor, speciellt när du blir trött. Vissa paddlar har små hål i sig som släpper igenom lite vatten, det kan öka vattenkänslan och underlätta att behålla rätt tag i vattnet. Många kombinerar paddlar med flytdolme för benen så de helt kan koncentrera sig på armarna.

Var uppvärmd
Se till att vara ordentligt uppvärmd när du tar på dig paddlarna. Många kör en serie med paddlar efter sin huvudserie, vilket då blir på träningspassets sista halva. Det är lätt att gå ut för hårt, försök simma med jämn fart tills du känner var dina gränser går.

Inte för långt i början
Har du inte simmat med paddlar tidigare så kan du börja med en kort serie, förslagsvis 10x50 meter. Det räcker oftast för att få träningsvärk dagen efter... Det kan vara frestande att simma längre eftersom du får bra grepp i vattnet. Ju sämre teknik i vanliga fall desto större "kick" av att helt plötsligt greppa vattnet.

Bada av
Det är extra viktigt att bada av när du kört med paddlar och kanske fått en del syra i musklerna. Simma gärna ett par hundra meter extra och lägg in ett par längder ryggsim för att mjuka upp axlarna.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.